MOTIVASI atau RIAK???FIKIRKANLAH..

Salam,

Salam buat suami tercinta, sahabat handai dan ahli keluarga. Sebelum tu.. andai luahan hati ini tidak disenangi oleh mana2 pihak terutama suamiku... maaf jua ku pinta.
Terpanggil untuk turut sama memberi sedikit komentar tentang clip video dan lontaran kata2 dari artikel2 yg menjadi kontroversi di blog suamiku
http://www.walangkopo.blogspot.com/. Alhamdulillah..bahang dari sikap berani nya itu kian surut kini. Keberanian itu jugalah telah berjaya mengundang pelbagai persepsi, pelbagai pendapat tentang maksud dan tujuan suamiku berbuat begitu. Maka timbullah keraguan serta kata2 sindir terhadap matlamat suamiku berhijrah ke sana. Apakah matlamat nya telah tersasar? Atau adakah matlamat suamiku telah dikelabui dengan wang ringgit? (ops..wang riyal..hehe).

Setelah sekian lama hidup bersama abg JMD aku teramatlah kenal dengan hati budinya. Memang betul dengan ikhlasnya aku juga sedikit terusik perasaan bilamana melihat blog abg JMD tempohari. Bertambah lagi dengan banyaknya kata2 sinis, sindiran,teguran dan tak kurang juga nasihat dek kelantangan abg JMD.. Itulah sebabnya perasaanku terusik.. Kalau aku?? Aku mmg tak akan meragukan abg JMD. Aku kenal orangnya bagaimana. Tapi kekhuatiranku pada pendapat orang lain..lebih2 lagi dikalangan sahabat2 abg JMD tentang maksud ter'publish'nya video klip dan artikel tersebut.Tiba2 hati seorang isteri spt aku menjadi pilu bila suamiku dikatakan RIAK dsb nya.. Aku juga turut sama berganding suara menyuruh abg JMD agar klip itu di remove kan..atas alasan faktor keselamatan.. Maka dengan itu, sempat jugalah abg JMD menurut permintaan aku dan digantikannya dgn klip video madu 3 (hah..psl madu2 ni mmg tak penah sunyi dari abg JMD..uhuk..uhuk..)

Jika dilihat dari awal pembikinan blog abg JMD ni, semenjak berada di Yanbu banyak pengalaman yang telah dikongsi bersama. Tak perlulah aku bercerita panjang lebar pasal itu.. sesapa yang biasa mengikuti blog abg JMD tentu tahu. Hati siapa yang tak tersentuh..teruja apabila melihat kebesaran keagungan Ilahi...Kaabah..makam nabi..Mekah..dan Madinah.Secara peribadi, melonjak-lonjak hatiku untuk turut sama ke sana tetakala melihat abg JMD telahpun berjaya menjejakkan kakinya ketempat2 yang sekian lama diidamkan itu..Ku panjatkan syukur pada Illahi atas limpah kurniaNya.

Semua pengalaman itu dipapar dan dikongsi dengan sengaja agar ada antara sahabat2nya yang masih berkira2 untuk berhijrah ke sana jadi terfikir atau termotivasi dengannya. Setiap orang ada matlamat,tujuan,kehendak atau pandangan yang berbeza. Terpulang pada individu itu sendiri. Ada setengah orang lebih terkesan dengan soal akhirat dulu dan duniawi datang kemudian. Ada orang lebih mementingkan duniawi berbanding akhirat. Mungkin itu yang cuba abg JMD sampaikan.. Di sana insyaAllah.. akhirat dan duniawi boleh digarap seiringan..Memang harta dunia ini tidak boleh dibawa ke kubur..wang bukan segalanya. Tetapi alangkah cantik dan indahnya andai kemewahan itu dapat dijadikan bekalan kita di akhirat kelak melalui sedekah dan amal jariah kita..InsyaAllah..Allah jua yang Maha mengetahui setiap amalan hambaNya.

Untuk sahabat2 serta saudara2 ku... many thanks for your concern & caring! Apa jua yg terjadi dalam hidupku sudah di aturkan olehNya..berjauhan dengan suami tercinta mmg ini bahgianku...kerana memang itu yang kupohon dalam setiap doaku agar perjalanan hidupku dirancang olehNya dgn sebaik2nya. Jika mmg ini yang dirancangNya utkku dan inilah yang terbaik dariNya...maka percayalah...aku redha..Semoga setiap urusanku didunia dan diakhirat kelak dipermudahkan.

Suamiku, sekali lagi maafkan diriku ini yang tidak sempurna seandainya cebisan hati luahan kata2 ini menguris hatimu.
Ikhlas dariku....perhalusi setiap perbuatan dan kata.. kerana ..pandangan manusia berbeza.

Sekian,Wasalam.

4 comments:

Anonymous said...

Motivasi atau riak.....itu terpulang kepada nawaitu penulis. Aku telah lama berada di bumi Anbia ini tak pernah terlintas untuk melakukan sedemikian......

Anonymous said...

There are many ways to motivate....what ever shown in the blog is not one of them......this is bluntant show off.........!!!!

Anonymous said...

salam

Dalam blog...
"hak penulis menulis apapun kerana dah memang itu luahan perasaan individu..."
Namun, di dalam kehidupan,
"semua individu mempunyai hak untuk menyatakan sesuatu..."

Apapun teruskan mencatat segala pengalaman yang ada untuk panduan sesama kita...

Buang yang keruh ambil yang jernih...
Belajar dari kesilapan...

Walaubagaimanapun saudara JMD banyak memberi info2 berguna kpd bakal-bakal perantau di luar sana...
Semoga maklumat yg berguna dimanfaatkan bersama...
Keep on blogging bro!

Anonymous said...

Yes JMD keep on blogging with good informative tips and guides, leave behind the not so good things of the past......learn from mistake but always get your mind into gears before putting down in writing.....best of luck wassalam!