Di kala Muawiyyah berumur 4 bulan

Dengan nama Allah..
23hb November 2008 genaplah umur Muawiyah 4 bulan. Cepat sunguh masa berlalu..Diam tak diam sudah 3 bulan lebih Muawiyah membesar tidak di depan mata ayah. Selama itu jugalah Iyan panggilan manja yang kuberikan untuk baby comel ku ini, melalui beberapa peringkat pembesaran tanpa disaksikan oleh ayahnya. Dari saat Iyan pandai tersenyum bila di agah..sehinggalah ketawa besar bila di sergah..berceloteh ntah apa2 yg hanya dia yg tahu atau pun org jawa ckp 'mengoceh' hehehe..pecah rahsia..aku sememangnya org jawa..jawa sejati tau..dan darah jawa yang mengalir di tubuh iyan jugalah menjadikannya cepat dan mulai memiringkan badannya..huhuhukk...amboi..exagerate plak aku ni..kihkihkih.. dan aritu dapat juga sekali dua dia meniarap...atau omputeh cakap mengkurep...hehehe..Setiap proses itulah yang sering kukabari pada abg JMD agar dia juga tidak miss dengan perubahan proses pembesaran anak kami ini. Bukankah pengorbanan ini menjadikn baby Iyan lain dari anak kami yang lain.. InsyaAllah..dan mudah2an anak ini mendapat lebih berkah dan diberikan lebih kekuatan dlm dirinya.. Spt anak2 kami yang lain semoga menjadi anak2 yg soleh dan solehah kelak..abg JMD jgn lupa doakan ini di kala berdoa didepan kaabah tau!!!uhuhuk..
Kad imunisasi Muawiyyah Sufyan

Sebenonya..aku nak citer yg Iyan dah pun aku hantar untuk di beri imunisasi tetanus+diphteria+pertusis,Polio dan Meningitis (atau 3 serangkai). Mesti pelik sebab sepatutnya vaksin ini diberi sewaktu baby berusia 3 bulan kan.. Sebenarnya Iyan demam semasa umurnya 2 bulan..jadi aku terpaksa melewatkan atau menganjakkan sedikit tempoh imunisasi semasa umurnya 2 bulan..tu yang bila umur Iyan 4 bulan baru diberi vaksin tadi. Tapi ini pun atas nasihat doktor jugak..doktor kata ok..aku pun orait ajelar..
"huk..huk..aku tetap gagah walaupun baru balik klinik kena injit..
tadi kena injit tak nangis tau...hehehe"

Iyan demam! Tak tido malam aku dibuatnya..suhu badannya panas dan sebb itu jugalah Iyan susah nk tido dan hanya merengek aje.Kesian betol aku tengok dia. Kalu ada abg JMD dapat jugalah aku rehat..bergilir2 dengan dia..tapi terima je lar..Sepatutnya seperti anak2 ku yang sebelum ini, aku sudahpun memberi makan sedikit ubat demam sebelum diinjit. Tapi,kali ni takde plak ubat spare..tu yang terus je ke klinik. Ni pun tips yg diberi oleh doktor..bagi sikit ubat demam sebelom diinjit.InsyaAllah anak tidak akan demam atau jika dmm pun cepat kebah.

Aku menampal cool fever didahi Iyan dgn harapan dpt menurunkan suhu panas dikepala comelnya itu.Malam2 buta ni..ini ajelah cara short cut yg boleh aku praktikkan selain mengambil cara tradisional iaitu menjelom kepala dengan mcm2 benda yg diajar mak aku..contohnya...daun bunga raya, bawang merah,daun nilam..ntahle mcm2 lagilah yg boleh digunapakai bagi menurunkan suhu badan.Tapi Iyan baby moden so, aku tampalkan aje cool fever yg mmg aku standby setiap masa..ke...aku malas nk buat semua tu..hehehe...Iyan aku pakaikan stokin yang agak tebal, baju dan seluar yg agak tebal..ini bagi mengelakkan Iyan kedinginan..Alhamdulillah..setelah diberi ubat, Iyan kembali tido.. tetapi sepanjang malam itu aku hanya 'mengelon' Iyan aje..naik sakit pinggang dan belakng aku dibuatnya..Tapi takpe aku rela demi melihatnya kembali selesa dan terus tido.Esoknya..bangun pagi aku dah macam robot plak dah..Apalagi..cuti keje la beb..hihihi..

Alhamdulillah Iyan kembali ceria setelah malam tadinya bertarung dengan panas badannya dan dmm nya pun telah kebah. Memang betul inilah berkat kebesaran Illahi jika kita menyusui sendiri anak kita dan berkat zat yang ada pada susu ibu menjadikan Iyan kuat melawan penyakit. Antibodi untuk melawan penyakit terhasil dikala kita menyusui mereka.Mungkin ini topik yang boleh aku ketengahkan dilain masa.

Wassalam






No comments: