Ujian dari PenciptaKu..

Salam..,
Ternanti-nanti,tertunggu-tunggu,berdebar,gembira,tak sabar...itulah perasaan aku semasa menyambut kepulangan suami tercinta pulang ke tanahair.Mana tidaknya.. 5bulan tidak bersua.
Tapi.. meruntun hati aku,hati seorg isteri, melihat suamiku berjln menuju ke arah kami dengan langkah yg lesu...dgn wajah yg pucat...dgn susuk tubuh yg begitu kurus.. Namun begitu ,terpancar kegembiraan dimukanya bila bertemu dgn kami.Hiba sungguh hati ini..betapa besarnya pengorbanan suamiku.Untuk sedikit persediaan masa depan kami sekuarga..suamiku sampai sanggup melalui kepayahan ini. Bgaimana agknya yg perlu dilalui di tempat asing sampai kurusnya begitu sekali...
Sudah 3 hari bersama dengan kami..Abg Jmd sering sakit-sakitan.Sebelum balik aritu sempat dia mengorder menu favoritnya.Bukan apa2..cuma labu masak lemak,ikan gelama goreng dan sambal belacan..yg sebelum ini dia akan mkn dgn cukup selera.Tapi kali ini...cuma 2-3 suap shj.Takde selera katanya.
Hari ke4 abg Jmd mengajak aku balik kerumah mak bapanya.Naluri hati seorg ibu sememangnya kuat.Merasakan sesuatu yg tak kena.Ibu mana yg tak sedih.Maka kami pun membawa abg Jmd ke Puteri Specialist utk check-up.
Kami mmg sdg di uji oleh Maha Pencipta. Hasil XRay dan CT Scan ada sesuatu disekitar Paru2 sebelah kiri abg Jmd.Sekarang ini kami sedang menanti hasil test dari tisu yg diambil.Semoga ianya tidak apa-apa.Itulah harapan aku.
Luahan dan bicara ini bukanlah utk meraih simpati.Selain memperbanyakkan doa dan dekatkan diriku dgn Penciptaku..ruangan ini menjadi teman utk aku mengubat keresahan hati. Dikala malam ini ,aku menaip coretan ini, suamiku tidur dikatil hospital.Bagaimana perasaanku...Terharu sgguh hati kerana tidak dapat bersama suami diwaktu yg sepatutnya aku yg menemaninya..Tapi,apalah daya... anak2 yg msh kecil ..susah utk aku tgglkan..
Kesempatan ini kuambil utk berterima kasih ...terutama pada mak mertuaku yg setia menunggu abg Jmd.Adik beradik yg sering datang berkunjung,sahabat abg Jmd yg tak putus2 dtg menjenguk.Terima kasih atas ingatan semua..
Hari ini..abg Jmd agak segar dan mula ada selera utk makan. Mudah2an berterusan begitu dan bertambah baik...InsyaAllah.
Semoga kami sekeluarga diberi kekuatan menghadapi ujian ini.Allah jua yg mengetahui segala sesuatu.
Wassalam.

14 comments:

Dida... said...

Salam kak...

Sabar ye.. kite pun terkejut dgr berita ni... sebab kite kat sini mmg jarang nmpak asben akak... rasanya.. smnjk smpai.. baru 2 kali je tserempak kot.... itupun nmpk dr jauh je..

Banyak2 bdoa moga takde perkara yg buruk berlaku.. dan moga asben akak beransur sembuh dan dpt meluangkan masa dgn akak & anak2...

KAHERAH said...

Salam kak..

Tak leh tahan sedih arr kak bc luahan akak..emm yelah Erah pun penah berjauhan dengan suami..

Sama2 la berdoa moga segalanya akan kembali sedia kala..semua ini Ujian dari-NYA.Moga tabah ye kak.

Anonymous said...

Kak Eylla,
Sabar banyak-banyak ye kak.. Yang penting akak kena kuat semangat dan banyak berdoa k..

Kami disini akan sentiasa mendoakan. Semoga Allah memberi kesejahteraan kepada akak sekeluarga.

Tabah ye kak..

eylla said...

Salam utk Dida,Erah dan Zana

Mmg harapan besar agr tidak dikejutkn dgn berita buruk.Menunggu result dari test tisu tu..mmg detik2 penantian yg cukup mendebarkan.Harap2 tidak seteruk semua andaian doktor.

Untuk sume kawan2 terima kasih atas kata2 semangat,doa2 kalian dan ingatan.Allah jua yg membalasnya.

Anonymous said...

Salam....

Bersabarlah dan redhalah dengan apa yang menjadi ketentuan untuk kita... Berdoa dan bertawakallah, mudah-mudahan Allah mendengar rintihan dan rayuan dari isteri2 yang solehah..

Saya juga mendoakan (Insyaallah) mudah-mudahan JMD cepat sembuh dan juga mudah2an apa yang berlaku ini menjadi pengajaran kepada dia sendiri dan yang lainnya. Sememangnya Allah menyayangi hamba2nye dan setiap dugaan itu adalah setanding dengan kemampuan individu tersebut..Percayalah..

Sememangnye saya telah melalui keresahan sewaktu suami saya sakit dan dipindahkan dari satu hospital ke hospital yang lain untuk meneruskan rawatan.. Tapi syukur Alhamdulillah, sekarang dia telahpun sama2 berhijrah ke tanah Ambia.. Mudah2 ketabahan, kesabaran, doa dan yakin akan memberikan hasil yang terbaik tuk anda sekeluarga.. Aminnnn...

Dearie Pearls said...

Salam ziarah...

get well utk suami Sis..

S@Y@NGH@SNI said...

salam kak,
sedih pulak bila baca entry akak nie,
patut pun yasmin tak balas bila yus bagi tahu yus baca blog ayah dia..
banyak bersabar dan berdoa agar segala2nyer berjalan dengan selamat..

yus pun selalu berpisah dengan suami..
so yus rasa yus faham perasaan akak tu..
maaf yer...

eylla said...

salam:

Tmksh utk Pearls utk ucapan itu.

Tmksh utk yg x bernama atas kata2 yg mmbuat saya sayu dan terbuka hati.InsyaAllah suami sy bakal kembali ceria spt sebelumnya.

Tmksh utk Puan Yus.Disamping menjadi kenalan Yasmin,sy juga ingin dipanjangkn perkenalan ini.Semoga kuarga puan Yus berada dlm berkah n kesejahterann dr Ilahi.Yasmin mmg sedih dgn keadaan ayahnya.Tapi setlh diberi semangat bhw ayhnya akan sembuh,dia kini ok.

Wassalam

Anonymous said...

Salam Kak,
Harap akak tabahkan ati ek.. Bukan senang nak menjaga pesakit kanser ni..

Ada masa2nya nanti suami akan rasa sangat tak selesa dengan diri dia. Dia akan rasa badan dia macam panas, rasa macam nak terbakar. Sebab kemoterapi ni membakar sel2 dalam badan kita.. Paling penting elakkan kalau ada org yang selsema atau demam dekat dengan dia.. sebab dalam badan dia protection tu dah kurang.

Sebab dulu atuk Ana pun kena kanser gak kak..

Sama-sama kita berdoa k, semoga suami akak cepat sembuh.. Yang penting akak kuatkan semangat k..

Sayang akak..

EdaKahar said...

assalamualaikum..
Begitu kuat ujian pd akak,eda pun pernah rasa begitu.Apabila suami kita sakit rasanya bagai patah sebelah sayap.Kita memikirkan dia dan anak-anak.Tapi disebalik ujian NYA ada hikmah disebaliknya.MOGA SABAR DAN BUAT JAIS MOGA CEPAT SEMBUH.AMIN.

aidah said...

Salam buat Ila,

Mungkin Ila tak kenal saya tp suami sy sama2 bekerja di Yanbu tapi sy tak ikut. Buat Ila semoga bersabar emnghadapi segala dugaan, saya memang faham benar apa yg di hadapi Ila, tapi kisah saya ni terbalik sebab yg ada kanser ialah saya bukan suami saya. Masa saya dapat tahu saya ada kanser (payudara) hanya tuhan je yg tahu, tapi disebabkn sokongan suami dan keluarga saya jadi kuat. Sememangnya org yg ada kanser ni yg paling penting sekali ialah sokongan orang sekeliling yg buat kita jadi kuat.

Tapi sekarang ni Alhamdulillah, saya dah pulih. Harapnya takde lagile lepas ni.

Dr ada tak suggest kurangkan makan makanan berasaskan soya, kalau tak kurangkan, begitu juga ngan daging kalau boleh daging merah, kurangkan sebabnya daging penyumbang kepada merebaknya sel kanser.

Banyak-banyak bersabar

zai said...

Salam Takziah dan AlFatihah atas kehilangan suami tercinta baru2 ini..

Walaupun baru pertama kali ke blog ini terasa sayu dan hiba hati ini maklumlah hati seorang perempuan mmg macam tu kan mudah tersentuh tambah2 apabila mendengar berita duka spt ini..

Semoga tabah menghadapi kehidupan yg mendatang..Sesungguhnya kita juga akan menyusul arwah satu masa kelak yg entah bila jadi perbanyakkanlah amalan agar dapat bertemu kembali disana dan semoga digolongkan bersama mereka2 yg beriman..ameen

Dearie Pearls said...

Salam Sis..
Rupa2nya ku pernah ke sini sebelum nie..

Salam Takziah daripada saya.

Semoga Kak tabah menghadapi semuanya.
Moga segalanya dipermudahkan..

Unknown said...

Salam..
Takziah atas pemergian suami tercinta.Byk2 bersabar yea Eylla.Mdah2an arwah d tempatkan bersama2 org yang soleh..

-Mama Qaseh-