Licik si Maling!






Salam.
Entry aku kali ni ialah...aku nak share satu kejadian yang baru berlaku. Bertepatan dgn tajuk entry aku pula.. 'Maling' tu pencuri.. pada sesapa yg tak tahu.. yang biasa tgk sinetron indon tu rasanya mesti paham...kan..kan..
Mungkin citer ni dapat kita sama2 jadikan panduan... InsyaAllah..

3 hari yang lepas.. kawan sekeje aku tepon malam2.. lbh kurang pukul 1130 malam. Dia ni lelaki India. So aku time tu tengah kemamo ataupun org ckp pang2 alang... hehehe..betul ke tu.. yelah sbb time tu aku dah tido. Dia tepon aku sebenonya nk inform pd aku yg dia terpaksa cuti esok paginya.
Dia pun mulalah bukak story yang memang penen dan konpius masa tu aku nak pahamkan. Mungkin dia panik kot. Lagipun melayu cakap tade bagus lah kawan..hehehe jgn maree arrr...OKlah.. aku pendekkan story ni..

Masa dia balik tu hari.. sbb half day kan.. so dia nak tido dlm bilik, dia dengar gate kat depan rumahnya ada org bukak. Dia bajet bini dia yang balik. So dia pun tanpa tengok kat tingkap terlebih dahulu..terus nak bukak pintu. Terkejut sebab ada seorg lelaki yg sedang cuba membuka grill kat pintu depan rumah. Tapi lelaki tu terus cabut lari sebaik saje dia dengar pintu dibuka. Apalagi kawan aku tu pun menjerit lah.. org lelaki tu pun berbangsa india. Ada sorang lagi sdg menunggu kat luar dengan motor. Apa yang peliknya lelaki yang cuba masuk ke rumah kawan aku tu cuba masuk dgn mgunakan kunci rumah.Kunci rumah sapa plak ni???

Selepas tu bini kawan aku tu plak tpon dia. Dia cakap ada orang pecahkan tingkap kete dia. Kunci rumah yang dia simpan kat dalam kete pun dah kena kebas!!! Bini kawan aku ni parking kete dia kat tempat keje dia. Time tu dia kat tpt keje dia lah.

So, dari jalan cerita kejadian yang berlaku itu dapat disimpulkan bahawa orang tu... atau senang cakap..pencuri tu memang guna taktik licik. Kemungkinan dia dah 'aim' dan kerap mengekori bini kawan aku tu. Kalu tak macam maner dia tahu bini kawan aku tu punya rumah. Dia mmg tggu hari yang sesuai jer dan nasib plak menyebelahi dia.. ada kunci rumah tertinggal dalm kete.

Kalu lah kawan aku tu tak amik half day... tentulah dah kena sapu harta benda dia.

Harta benda takperlah jugak. Boleh diganti. kunci dah ada pada dia so that means anytime dia boleh datang balik...kalu itu terjadi mcamner??? So akuadvise dia tukar sume kunci rumah dia.

Emmm... aku pun ada experience sama.. masa tuh rumah kite kena pecah masuk..ada jugalah harta benda dan barang kemas aku yg kena kebas.. w'pun sedih sbb antaranya loket Titan 5 years service yg abg JMD dpt dulu tu.. rantai & cincin hantaran kawin pun turut kena sapu daaa.... Redha ajerlahhh...dh bukan rezeki aku lah tuu..

So sesapa saje yang baca entry aku ni... Ada iktibar & panduan yang kite pelajari dan kita boleh praktikkan..insyaAllah..


1) Elakkan terus membuka pintu rumah. Jenguk dulu dari tingkap anda. Pastikan keadaan selamat dan tetamu tu adalah org yg anda kenali. Jika kite tak kenal kalu boleh elakkan dari terus membuka pintu/grill rumah kite. Ini yang selalu kite ajarkan pada anak2 kite. ye lar...bdk2 ni kalu ada org dtg dia punya excited tu lain mcm sikit...
2) If possible, jaga jarak kite pada tetamu yang tidak dikenali. Tetamu memang perlu dirai. Tapi tetamu yg dikenali lah..hehehe..bukanke tetamu itu membawa bersama 1000 rahmat.(Teringat kite pada sorang bdk jual kuih tiap petang dtg umah aku mintak air...xperlah.. tu tetamu cilik...kesian)

3) Jangan tinggalkan kunci rumah dalam kerete. Jgn sekali2. (igt..citer kawan aku tu...)

4) Jangan biarkan anak2 tidur di ruang tamu seorang diri. (mereka mungkin menggunakan anak sebagai tebusan) masyaAllah..

5. Sorokkan semua pisau2 yang terdapat di dapur sebelum tidur.Sbb penah terbaca pasal kes kecurian pisau hilang tujuannya utk melindungi merekalah..

6. Kalau dengar air paip kat luar rumah terbukak biar jer... tak perlu tutup. Ni salah satu taktik dia org tau..

7. Bawa alarm kereta bersama semasa tido. Kalu terjaga malam..tekan jer beberapa kali..(ni kite slalu buat)

Itu antara2 tips yg boleh kite guna pakai. Kita bukan nk kalahkan pakar jenayah tu..alahh..sape tu namanyer...Tuah kott.. tapi sekadar panduan dan aku rasa penting utk kite amik tahu.
Dato Harun Din dalam buku nya Fadilat Ayat Al-Kursi (buku abg JMD ni..aku x abis bacapun..hehehe) ada bagitau supaya memPerbanyakkan bacaan ayat kursi di keliling rumah kite, InsyaAllah ... Allah akan melindungi rumah kite..jiran2 kite, dan diri kita daripada perkara-perkara yang tidak diingini.

Atau kat bawah blog kite ni (kena scroll down lerr...) ada Doa untuk keselamatan diri. Tengok attachment book di muka surat 82.. Amalkan ...InsyAllah..

Buat hubby kite.. Abg JmD.. rajin2lah yer doakan keselamatan kite n anak2 kat sini yer... but pls no worries ok..
Sebelum tu baca kata2 nasihat ni...ada kaitan tak? pikir2kanlah...




Wassalam

No comments: